Van der Muelenweg Nijverdal blijft bestaan

De G. van der Muelenweg blijft bestaan als belangrijke verbindingsweg tussen het centrum en de Kruidenwijk/N347. In eerdere plannen rond de nieuwbouw van TenCate zou de weg worden verlegd. Daar heeft men nu van afgezien. Alle bedrijfsactiviteiten komen nu op één gebied aan de oostkant van de weg.

Interessant? Deel het artikel

Van der Muelenweg Nijverdal blijft bestaan

Het deel van de fabriek aan de westkant van de weg wordt betrokken bij de ontwikkeling van de woningbouwplannen daar. In die voormalige fabriek komen kleine bedrijven en kantoren. De heer Heethaar van de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) vertelde in de gemeenteraad dat de plannen voor de nieuwbouw goed verlopen. De HMO is eigenaar van de grond en verhuurt die aan de fabrieken.

Start nieuwbouw woningen vertraagd

Wel is het zo dat de geplande data (zomer 2026 nieuwe fabriek klaar) niet wordt gehaald. Dat wordt sowieso een half jaar later. “We hopen dat het complex eind 2026 in gebruik kan worden genomen”. Een en ander betekent dat ook plannen rond het Hoge Dijkje (woningbouw) ook pas later kunnen beginnen. De fabriek heeft bij eigenaar Ter Steege gevraagd een jaar extra te kunnen huren.

De sloop is bijna afgerond. Aan de kant van het spoor is men begonnen met het grondwerk voor de nieuwe fabriek (zie foto bovenin). Na de feestdagen begint met met de metaalconstructie.

Op het terrein van TenbCate zijn drie bedrijven gehuisvest: Thiolon (Grass), Torray en Protectic Fabrics. De nieuwbouw van zo’n 50.000 vierkante meter die nu verrijst is voor Thiolon, die een contract voor 20 jaar huur heeft getekend. De bedoeling is dat ook de twee andere bedrijven in een nieuwe jas worden gestoken. Als eerste Torray, waarvan men hoopt in 2028 te kunnen starten met de bouw.

Grote accu voor de opslag van plm 200 megawatt stroom

Op het terrein van TenCate komt t.b.v. TenneT ook een batterijopslag (accu) voor meer dan 200 megawatt stroom. Dat is veel meer dan TenCate nodig heeft. De opslag gebruikt TenneT om (een deel van) de stroomproblemen op te lossen.

Door alle fabrieksmatige activiteiten te verplaatsen naar de oostkant van de Van der Muelenweg, blijft deze ‘gewoon’ bestaan. Een belangrijke reden was dat tijdens de sloop van de oude gebouwen “de ondergrondse infrastructuur gigantisch is”, zo zei Heethaar. “We hebben onder meer anderhalf miljoen kilo asbest verwijderd”.

Bij sloop rond de weg verwachtte men dezelfde problemen. Daar komt nog bij dat de loop van de nieuwe weg nogal complex zou worden. “En nu kunnen alle bomen ook blijven staan.” De fabriek aan de westkant kan door het wegvallen van de nieuwe weg veel beter betrokken worden bij de nieuwe huizen die daar komen.

Op het gebied tussen de Van der Muelenweg en Oranjestraat komen ongeveer 150 huizen, waaronder twee appartementengebouwen. Het moet een hele groene woonwijk worden, waarbij het groen vooral ‘openbaar groen’ is. Onderzocht wordt nog hoe de Koersendijk veiliger kan worden voor fietsers en voetgangers.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Hellendoorn.

Gratis inschrijven

Plaats de eerste reactie

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Hellendoorn.

Gratis inschrijven

Ook interessant