“Weet u dat als je op de N347 de dorpskern Hellendoorn uitrijdt, je hulpsysteem tot aan de Helmkruidlaan aangeeft dat je 60 mag rijden?” vroegen de fracties van GroenLinks en Lokaal Hellendoorn aan burgemeester en wethouders. Dat vindt men gevaarlijk.
Afwijkende borden verstoren hulpsysteem
De fout ontstaat volgens de twee fracties door verkeerde borden voor het einde van de bebouwde kom. Borden die in heel Nederland worden gebruikt, maar afwijken van die welke elders in Europa gebruikt worden.
GroenLinks en Lokaal Hellendoorn vonden dat deze borden (dus alle bebouwde komborden) vervangen of aangepast moeten worden. In ieder geval in onze gemeente. En als dat gebeurt, dan direct maar de plaatsnaam in dialect erbij.
Niet alle systemen zijn verkeerd
De praktijk: We hebben het geprobeerd met ons eigen hulpsysteem. Die gaf keurig aan wat mocht en niet mocht. Bij De Blenke houdt de bebouwde kom van dorp Hellendoorn op. Direct daarna staat een bord dat je 60 mag. Dat zag het systeem. Net over de brug staat een bord Hulsen. Vanaf daar mag je maar 50 tot Helmkruidlaan. Het hulpsysteem deed het prima. Bij de Helmkruidlaan staat weer een bord Nijverdal; ook 50 max dus. Ook dat ging prima. Niet alle hulpsystemen raken dus in de war van de borden.
De raad vond het een mooi plan
De raad vond het voorstel van GroenLinks en Lokaal Hellendoorn een mooi plan. Wethouder Nijenbanning was het er ook helemaal mee eens. Te beginnen met het vervangen of aanpassen van de borden langs de invalswegen en daarna (als daar werk plaatsvindt) op andere plekken. “Het kost wel het nodige en als dat meer is dan we hebben, kom ik bij u terug.”





